tirsdag 9. juni 2009

dressurkurs

I dag har vi vært på dressurkurs for andre gang, og det var spennende, lærerikt og ganske slitsomt;-)

Jeg prøvde storme ut av bilen som en virvelvind, men det gikk ikke nei. Faktisk så klarte jeg å sitte pent mens selen ble tatt av meg (fostermor har kjøpt en bilsele som gjør at jeg sitter fast i baksetet, skrekk og gru) og halsbåndet ble tatt på. Dette var fryktelig vanskelig for alle de andre hundene spankulerte jo forbi. Men jeg klarte det jeg! Da kan du tro fostermor ble stolt! Jeg begynte bråkingen med en gang jeg var kommet ut av bilen. Så mye å ta igjen, for jeg satt faktisk så pent og stille i bilen under teoridelen at fostermor faktisk måtte gå bort og se om der var liv i meg;-)

Til å begynne med var jeg ganske stressa og usikker og brukte mye energi på å kjefte og "skremme" de andre. Men jeg fikk masse skryt av fostermor, for det var faktisk mye lettere denne gangen å roe meg ned. Så jeg måtte ikke gå lange omveier for å få roet ned denne gangen. Det holdt med korte;-) Så liker jeg da veldig godt å få skryt... jeg nyter litt oppmerksomhet. Fikk også skryt for at jeg faktisk lyer når vi er litt på avstand fra de andre hundene. Da er jeg helt stille også!

Etter jeg hadde fått roet meg litt så begynte vi å nærme oss de andre skumle hundene. Jeg var igjen litt usikker og begynte å bråke. Da må vi snu og det er jo ikke morro. Da får jeg jo ikke med meg noe. Etter en liten stund var jeg faktisk såpass rolig og litt mindre usikker at vi nesten kom inn i ringen til de andre (alle de andre står i en stor ring). Da var fostermor stolt. Og hun var egentlig ganske fornøyd for denne gangen klarte hun faktisk å høre masse av hva Lill Ann fortalte;-) Vi øvde litt på å få øyekontakt når vi nesten sto i ringen, men det ble litt masse for meg. Til mitt forsvar så var det ikke alle andre som klarte dette heller;-)

Siden forrige dressurkurs har vi øvd på innlæring av å sitte og å komme på plass. Dette går rimelig greit uten andre hunder tilstede. Men vi fikk faktisk til "på plass" kommandoen selv når jeg var stressa, og det fikk jeg mye skryt for.

Til neste uke skal vi øve på dekk og "bli" både i sittende og liggende stilling. I tillegg øve på det å gå "på plass" eller "fot"

Vi er veldig fornøyd med Lill Ann og føler hun er veldig flink både i teori og praksis. Hun forklarer oss på en veldig fin måte og er flink til å vise oss. Spesielt er vi fornøyd med hennes læremetode; mye positiv oppmerksomhet og skryt. Vi trener helt uten godbiter og det går veldig bra faktisk! Stor takk til Lill Ann og Hundeparadiset Kompetansesenter;-)


Nå har jeg akkurat kommet inn fra kveldsturen og skal straks legge meg, må bare få disse menneskene til å innse at nå er det natt;-) Jeg må ha "ladetiden" min for å kunne hoppe og sprette i det fostermor står opp;-) Jeg er sikker på at hun eeeelsker å våkne opp til en sprettball om morgenen... Men jeg tror hun er fornøyd også, jeg får henne jo tross alt ut i skogen før kl halv åtte om morgenen. Jeg er en slags personlig trener!





Rikke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar